Dynastie Borgia
"Église et pouvoir à la Renaissance"
Borgia Dynasty

 "Church and Power in the Renaissance"

Raices & Memoria, vol. X
Racines & Mémoire, Roots & Memory, vol. X

Alia Vox AVSA9875 (A + B + C) & 1 DVD bonus

Code-barres/Barcode:
7619986398754

Super Audio CD (Hybrid)

 







 


Description

Artistes / Performers :
Montserrat Figueras, Pascal Bertin, Luís Vilamajó, Marc Mauillon, Furio Zanasi, Deniele Carnovich,

La Capella Reial de Catalunya,
Hespèrion XXI,
Dir. Jordi Savall


Lieu d'enregistrement / Recording site: Collégiale du Château de Cardona (Catalogne / Catalunya)

Dates d'enregistrement:  
1991-2009
Recording dates1991-2009

Durée totale / Total time: CD 1: 70':58, CD II: 75':54, CD III: 75':35


 




AVSA 9874 (a+b+C) (Sans DVD / Without the DVD)
(Català/Valencia - Italiano - Castellano - English)

 

La célébration des 500 ans de la naissance de François Borgia (Gandie 1510 – Rome 1572), le dernier des membres illustres de la « Dynastie Borgia », nous a motivés pour la réalisation de ce projet historico-musical. Celui-ci est destiné à rappeler les moments les plus significatifs de l’époque pendant laquelle les principaux protagonistes de cette fascinante et singulière famille ont vécu : Alphonse Borgia (Calixte III), Rodrigue Borgia (Alexandre VI), Juan de Borja, César Borgia, Lucrèce Borgia et François Borgia.

JORDI SAVALL
Turin, 27 mai 2010

~~~~~~~~

The celebration of the 500th anniversary of the birth of St Francis Borgia (Gandia 1510 - Rome 1572), the last of the illustrious members of the “Borgia Dynasty,” prompted us to embark on the present historical and musical project, recalling the most significant events of the age in which the chief protagonists of this extraordinary and fascinating family lived: Alfonso de Borja (Callistus III), Rodrigo de Borja (Alexander VI), Giovanni Borgia, Cesare Borgia, Lucrezia Borgia and St Francis Borgia.

JORDI SAVALL
Turin, May 27, 2010

Illustration de la pochette du disque: Portrait de Lucrèce Borgia par Bartolomeo Veneto.
    L'oeuvre appartient au musée Städel de Francfort-sur-le-Main (Allemagne) (voir reproduction).


Artwork of the CD jacket: Portrait of Lucrezia Borgia by Bartolomeo Veneto.
   This painting belongs to the Städel Museum in Frankfurt am Main (Germany) (see reproduction).

Évaluations recensées / Reviews located



(02/2011)
(see below)


# 586 (12/2010)
(Voir ci-dessous)


Fr./Eng.
 


Par: Matthias LangeMusikzen



(34:4 -03-04/2011)
(see below)



(02/2011)


By: Steven Ritter
Musikzen (01/2011)
Andrew Clements (12/2010)

Par: Jean-Noël Démard

Par: Camille de Joyeuse


La famille Borgia


House of Borgia


Extrait du livret / From the liner notes

 DINASTIA BORGIA
Eglise et Pouvoir à la Renaissance


Comme dans les précédents projets de Livre/CD, nous avons divisé les différentes étapes de la « Dynastie Borgia » en sept chapitres qui vont de la Valence musulmane du XIIIe siècle jusqu’à la canonisation de François Borgia en 1671.

La 1ère Partie traite de :
Les chemins vers le pouvoir : origines et expansion d’une dynastie. 1238 – 1492
(CD 1) I. Origines et progression de la famille Borja
II. Final des trois cultures et conquête du pouvoir. Le Vatican.

La 2ème Partie se centre sur les années de la papauté d’Alexandre VI :
(CD 2) Supremus est mortalibus : Comble et fin d’un rêve. 1492 – 1509
III. Comble et fin d’un rêve
IV. Temps de révoltes et d’humanisme.

Et la 3ème Partie est le passage :
(CD 3) Du règne convulsif d’Alexandre VI au triomphe spirituel de François Borgia.
1671
V. Batailles et trêves : responsabilités militaires et politiques.
VI. Renoncements et transformation spirituelle.
VII. Dernières années et mort de François Borgia. Sa canonisation.

Cet ample parcours historique nous permet de montrer la richesse musicale de l’environnement des Borgia et de leur temps, avec les musiques les plus représentatives provenant des chansonniers de Montecassino, Palacio, Duque de Calabria et Gandia. Ces œuvres sont signées des plus grands compositeurs hispaniques (Johannes Cornago, Cristóbal de Morales, Lluis del Milà, Bartomeu Cárceres, Mateo Flecha et Joan Cabanilles, incluant le Credo de la Messe attribuée à François Borgia lui-même, comme exemple d’un art plus populaire). Elles sont aussi signées par des compositeurs européens de la même époque (Gilles Binchois, Guillaume Dufay, Josquin des Prez, Henrich Isaac, Claude Goudimel). Ce sont souvent des œuvres composées pour une occasion concrète, pour célébrer une victoire, une bataille ou une trêve, pour le couronnement d’Alexandre VI ou pour déplorer la mort d’un personnage important (Johannes Ockeghem, Laurent le Magnifique ou l’Empereur Maximilien…) Cette fresque musicale est complétée par des textes récités : des témoignages poétiques, des éloges, des critiques, y compris le terrible ban d’expulsion des Maures de 1609.

La beauté et l’émotion de ces musiques donnent une nouvelle vie aux moments phares d’une époque convulsive et extraordinaire et nous rapprochent d’une façon plus objective et émouvante de la réalité sociale et culturelle du temps de la Dynastie des Borgia.


JORDI SAVALL
Turin, 27 mai 2010

Traduction : Irène Bloc

Poursuivez votre lecture - texte intégral
AVSA9875 :  Cliquez ici 

~~~~

DINASTIA BORGIA
Church and Power in the Renaissance

As in our previous CD-book projects, we have divided the various stages of the “Borgia Dynasty” into seven chapters, from 13th Century Muslim Valencia to the death and canonization of Francis Borgia in 1671.

Part I deals with
(CD 1) Paths to power: the origins and expansion of a dynasty. 1238 – 1492
I. The origins and rise of the Borgia family
II. The demise of the Spain of the Three Cultures and the conquest of power: the Vatican

Part II focuses on the years of the reign of Pope Alexander VI;
(CD 2) Supremus est mortalibus: The culmination and end of a dream. 1492 – 1509
III. The culmination and end of a dream
IV. The age of upheavals and humanism

And Part III deals with the passage from (CD 3) The turbulent “reign” of Alexander VI to the spiritual triumph of St Francis Borgia. 1510 – 1671
V. Battles and truces: military and political responsibilities
VI. Renunciation and spiritual transformation
VII. Final years, death and canonization of Francis Borgia

This broad historical sweep allows us to demonstrate the musical richness surrounding the Borgias and their period through a selection of the most representative works from the Cancionero de Montecassino, Cancionero de Palacio, Cancionero del Duque de Calabria and Cancionero de Gandía. Written by the greatest Hispanic composers of the age (Johannes Cornago, Cristóbal de Morales, Lluís del Milà, Bartomeu Cárceres, Mateo Flecha and Joan Cabanilles, including the Credo from the Mass attributed to St Francis Borgia himself, as an example of a more popular musical style), as well as those written by their European contemporaries (Gilles Binchois, Guillaume Dufay, Josquin des Prez, Heinrich Isaac, Claude Goudimel), in many cases to mark a specific occasion, such as the celebration of a military victory, a battle or a truce, or the coronation of Pope Alexander VI, or to lament the death of outstanding figures such as Johannes Ockeghem, Lorenzo the Magnificent and Emperor Maximilian, etc. The musical programme is complemented by the recitation of a number of poetic testimonies, eulogies and critical accounts, including the terrible decree of the expulsion of the Moriscos in 1609.

The beauty and the emotion of this music brings some key moments of that convulsed and extraordinary period back to life, offering us a thrilling and, at the same time, a more objective view of the social and cultural context of the age of the Borgia Dynasty.
 

JORDI SAVALL
Turino, 27th May 2010

Translated by Jacqueline Minett


Read on - Full text

AV98SA9875:  Click here

 

 

 


 

Gramophone- 
(02/2011)


 

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Reviewer: Julie Anne Sadie

- Full text

Excerpt:

“One might expect that, with the Borgias, all roads would lead to Rome, but in this case most lead back to Catalonia...Savall's own presence, as both leader and principal viol player, can always be felt. His string, wind, brass and percussion players are superb...His wife, the soprano Montserrat Figueras, makes beautifully positioned cameo appearances on each disc. Hats off!”

THE TIMES
LONDON - 11th DECEMBER 2010
 
“The musical legacy of the Borgia dynasty? Some mistake, surely — aren’t this family of kings and popes renowned for their poisonings and unfettered sex? ...In another of his history spectaculars, Savall and his devoted musicians go beneath the headlines...This collection is a treasure chest and the performances are blissfully vivid.”
Diapason- 586
(12/2010)



Appréciation 



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Analyste: Roger Tellart
Extraits

"Condenser en trois CD la tumultueuse chronique des Borgia relève de l'exploit. Et l'aventure s'avère passionnante, avec, en toile de fond tout le gotha (ou presque du concert occidental, de la Chapelle de Bourgogne, via Dufay et Binchois, aux polyphonistes majeurs de l'école franco-flamande et espagnole."

"Jordi Savall, pour cette évocation richement documentée, associe aux musiciens réguliers d'Hespèrion XXI le petit ensemble des sympathisants (grecs, arméniens, marocains, israéliens ...) venus d'une Méditerranée toujours plus complice. Les humeurs pluralistes s'épanouissent. Et les grands moments d'émotion polyphonique ne manquent pas - saluons la ferveur  de l'Exultet caelum cum laudibus du Cancionero de Montecassino comme l'affliction montée du Lamento pour la mort de Laurent le Magnifique d'Heinrich Isaac."

Reviewer: Roger Tellart
Abridged version :

 »To be able to condense into three CDs the tumultuous chronicle of the Borgia family is quite a feat. And the adventure turns out to be fascinating, with, as a background, just about every composer from the western world, starting with the Chapel of Burgundy, via Dufay and Binchois, up to the major polyphonists from the Franco-Flemish and Spanish school.”

”For this evocative demonstration, sumptuously documented, Savall adds to the regular forces of Hespèrion XXI a group of friends (Greeks, Armenians, Moroccans, Israelites …) coming from the Mediterranean region. The result is a rich variety of sounds. Great moments of emotion are achieved – let us salute the intensity of the Exultet caelum cum laudibus from the Cancionero de Montecassino as well as the affliction from the Lamento for the death of Lorenzo the Magnificent by Heinrich Isaac.”

Translation by: Classicalacarte.net

Classica- # 128 (12/2010 - 01/2012)


 

Appréciation:



Evaluation:

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Analyste: Non précisé

La revue "Classica" attribue un  
sans autre précision, dans le cadre d'un article "fourre-tout" intitulé "Des cadeaux pour les fêtes" (de fin d'année 2010).
 

02-2011

 

Appréciation 
~~~~~
Evaluation

 
Reviewer:
Excerpt :


“The spicy family saga allows Jordi Savall the freedom to evoke a vibrant and eclectic soundscape...Savall animates the whole to fine effect, drawing performances which range from the poetic to the bellicose...an impressive musical journey which enhances our understanding of a powerful clan and its enduring cultural impact.”

Full text

34:4 (03/04-2011)
 

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Reviewer: J. F. Weber
Excerpts :


 “The title, The Borgia Dynasty, celebrates the family from Valencia that is at the center, as the subtitle puts it, of « Church and power in the Renaissance”…

”Savall collects a broad selection of musical works to mark these two centuries. (i.e. 15th and 16th c.) There are more familiar composers represented here than in previous books of the series. Among pieces worth mentioning are Isaac’s Quis dabit capiti meo aquam, a first recording of Mabrianus Orto’s Salve Regis Mater, and several Josquin motets. Most of the program was recorded a year ago*, but Savall judiciously incorporated excerpts from several earlier issues. The notes acknowledge Isabel I Reina de Castilla (29:1) for the anonymous “Exultet caelum” and Cornago’s “Patres nostris”; Carlos V (24:4) for Morales’s “Jubilate Deo”; but do not acknowledge the slightly earlier Alfons V el Magnànim (25:2) for the anonymous “Correno multi cani” and some small excerpts or (sic) El Cant de Sibilla (23:1) for the Valencia version of that song, the longest of these reissued pieces. There are several tracks of narration divided among four speakers; some selections of
sephardic, Moorish, and Turkish music; and a variety of performers alternating among vocal ensemble, instrumental ensemble, and solo (notably Andrew Lawrence-King’s harp).”

”The effect of almost a four-hour program of such variety depends on your willingness to immerse yourself in the book.”

””The performances are uniformly excellent, as expected of these ensembles. It is worth emphasizing the beauty of the production, a solidly bound hardcover book that makes an impressive gift.”


* (Sept., Oct. & Nov. 2009)



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