William Lawes (1602-1645)
Consort Sets in Five & Six Parts

Consort Music, vol. III

Alia Vox AV9823 (A+B)
Code-barres/Barcode:
7619986098234

 Audio Standard

 

Illustration de la pochette / Art shown on disc jacket
Portrait of William Lawes (Anonyme - Anonymous)
Faculty of Music, Bodleian Library, Oxford, England



 


Description

Artistes / Performers
Hespèrion XXI , Jordi Savall

Lieu d'enregistrement / Recording site:
Collégiale du Château de Cardona (Catalogne) (Catalonia)


Date(s) d'enregistrement:  Nov. 2001, Jan. & Fév. 2002
Recording dates: 11/2001 & 01 & 02/2002

Durée totale / Total time: 
CD 1: 55" 52  -  CD 2: 59" 46


 


 


 


 


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Un "consort d'instruments" désignait dans l'Angleterre des 16ième et 17ième siècles un ensemble instrumental. Il pouvait être composé d'instruments du même type ou d'une variété d'instruments. La musique de consort a joui d'une popularité considérable à la cour de même que dans les demeures des riches pendant la période élizabéthaine. De nombreuse pièces furent composées pour des consorts par les principaux compositeurs de la période.

Source: Wikipedia

A "consort of instruments" was a phrase used in England during the 16th and 17th centuries to indicate an instrumental ensemble. These could be of the same or a variety of instruments. Consort music enjoyed considerable popularity at court and in households of the wealthy in the Elizabethan era and many pieces were written for consorts by the major composers of the period. In the Baroque era consort music was absorbed into chamber music.

Source: Wikipedia

Évaluations recensées / Reviews located



2002/09
 


#494 (07-08/2002)


Reviewer: Nicholas Anderson
starstarstarstarstar


Vol 26: 2 (Nov./Dec. 2002)

 



# 20 (Automne/Fall 2002)
 

Le Monde de la Musique
 
# 268 (09/2002)
American Record Guide (11/12/2002)

Review by Kirk McElhearn

Full text / texte intégral
Review by: David Vernier
 


Wliiam Lawes (1602-1645)


Wliiam Lawes (1602-1645)


Extrait du livret / From the liner notes



"Avec la mort accidentelle de William Lawes à 43 ans, le 24 Septembre 1645, lors du siège de Chester, l’Angleterre perdait prématurément l’une des personnalités musicales les plus novatrices et les plus fascinantes de son temps. Pour rendre hommage à celui-ci, “ Père de la Musique ”, trop longtemps oublié, nous voulons célébrer le 400ème anniversaire de sa naissance, en présentant cet enregistrement complet des dix Suites à Cinq et Six voix."

Poursuivez votre lecture - texte intégral
AV9823 A+B :  Cliquez ici puis faites une recherche avec le mot: Lawes



"On 24th September, 1645, the untimely death of William Lawes at the age of 43, during the siege of Chester, prematurely deprived England of one of the most innovative and fascinating musical figures of the day. As a tribute to this brilliant composer, the too-long-forgotten “Father of Musick”, we have decided to mark the 400th anniversary of his birth with a complete recording of all ten Consort Sets in Five & Six Parts."


Read on - Full text

AV9823 A+B:  Click here -
 then search for Lawes

 

 


 

Gramophone
(2002/09)



GRAMOPHONE
ARCHIVE
 

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Reviewer: Julie Anne Sadie
Abridged version-: 

An attractive anniversary celebration

"
This beautifully packaged two-disc set offers listeners all 10 of the five- and six-part consort sets, which seem to date from the 1630s. The five-part works are performed on four viols with organ and the six-part with the addition of two violins."
"
The presence of an organ in the ...  Hespèrion recording blends and sustains the ensemble sound, enriching its resonance..."

 

Diapason- 494
(07-08/2002)


Appréciation 

5 diapasons

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Analyste: Philippe Ramin
Texte abrégé: 

Voici l'essentiel de ce qu'écrit Philippe Ramin à propos de cette intégrale des Suites pour consort à cinq et six voix de Lawes.

"Les consorts à six parties sont ici confiés à deux violons et violes, les consort à cinq exclusivement aux violes."

"Dans ce cycle qu'il aime comparer à l'Art de la fugue ou aux derniers quatuors de Beethoven, le violiste catalan privilégie l'architecture du monument au risque de décevoir par un certain manque de parti pris; il renonce à toute séduction facile et s'efface devant la musique, quitte à oublier ses spécificités expressives. La pâte sonore est, bien sûr, admirablement ciselée, mais n'atteint pas toujours la cohérence rythmique nécessaire à l'épanouissement des diminutions impromptues et à la complexité tortueuse du contrepoint de Lawes, volontiers anguleux; le jeu instrumental reste curieusement prisonnier des individualités, sans qu'une direction d'ensemble n'organise les articulations affectives du discours ... "

Il conclut en ces termes: "Les consorts à six sont dans l'ensemble plus convaincants. Pourtant, bien que les deux violonistes prennent les choses en main, dessinant l'essentiel de la dimension théâtrale, on sent un frein puissant à colorer ces pages, comme s'il s'agissait avant tout d'un exercice abstrait, comme si la fascination avouée devant le monument paralysait les superbes intuitions de Savall, à qui l'entre-deux ne convient guère"


Le Monde de la Musique # 268 (09/2002)

 

Appréciation 

Evaluation

 


Analyste: Pablo Galonce
Extrait
 


"Champion de la musique anglaise, Jordi Savall livre un enregistrement intégral des consorts à cinq et six voix. Fidèle à sa manière, il déploie un somptueux tapis de sonorités, d'une richesse enivrante surtout dans les consorts à six voix. Contemplatifs, les musiciens de Savall explorent la dimension la plus mystique de ces pages qui font penser, dans cette interprétation lumineuse et sereine, aux maîtres de la polyphonie anglaise du XVIe siècle. Savall change d'ailleurs son effectif en fonction des oeuvres: un ensemble de violes dans les pages à cinq voix, un ensemble de deux violons et de quatre violes dans les pages à six voix, toujours avec le concours de l'orgue."


Reviewer: Pablo Galonce 
Abridged version : (Free translation by Classic@la Carte

"As a first class performer of English music, Savall delivers an integral version of the Consort Setts in Five and Six Parts. Faithfull to his own manner, he rolls out a somptuous carpet of sonorities, full of extreme liveliness, especially in the six parts consorts. In a contemplative manner, Savall's musicians explore the most mystical dimension of these compositions which remind us, through this luminous and serene interpretation, of the masters of English polyphonic music of the 16th Century. As a matter of fact, Savall modifies the composition of his ensemble according to the works being performed. Consort Setts in Five Parts are performed on viols accompanied by an organ, wheras in in the Consrt Setts in Six Parts, the ensemble is made up of two violins and four viols, with the organ accompaniement maintained."

Goldberg #20
(Automne/Fall 2002)
 

Appréciation 




Evaluation

Goldberg a cessé de publier avec le # 54
~~~~~~
Goldberg is no longer available.
# 54 was the last issue.


Analyste: Brian Robins
Texte d'origine: Non disponible sur le site de Goldberg
Résumé ou abrégé: 

Brian Robins écrit à propos de cette version par Jordi Savall de l'intégrale des pièces pour consort de Lawes qu'elle "... apporte à cette musique un lyrisme étonnant, voire une chaleur qui nous fait aborder l'intensité et la passion romantique de la musique de Lawes sous un nouvel éclairage, plus ensoleillé".

"L'approche d'Hespèrion XXI, .... fonctionne particulièrement bien dans la sereine Suite à six voix en si bémol, (à laquelle) il donne une réelle tendresse et une belle ampleur. Les pavanes sont également particulièrement réussies, le meilleur exemple étant l'ouverture de la Suite à 6 voix en sol mineur, que Savall et ses collègues interprètent de façon réellement sublime. Notons au passage que Savall, pour une raison inconnue, a remplacé les violes altos par des violons dans les Suites à 6 voix..." " Cette substitution, ajoutée à la lenteur et à la mollesse rythmique de certains des airs et à une interprétation inexplicablement prosaïque de la superbe Fantaisie "Sunrise" qui ouvre la Suite à 6 voix, fait perdre une étoile à Hespèrion. Il s'agit néanmoins d'un enregistrement qui mérite d¨être écouté pour les nombreuse révélations qu'il nous offre".


Reviewer: Brian Robins
Abridged version :


Brian Robins writes about this interpretation of the complete sets of consorts by Lawes that it brings "... to the music a surprising degree of lyricism, even warmth that often casts the intensity and romantic passion of Lawes's music in a new, sunnier light".

"... Hespèrion XXI's approach works particularly well in the tranquil 6-part Sett in Bb, to which they bring real affection and breadth. They are also particularly successful with the pavens, the ineffable example that opens the 6-part Sett in G minor drawing from Savall and his colleagues a performance of truly sublime quality. Savall, incidentally, has for some reason chosen to replace the treble viols with violins in the six-part Setts... This along with the slow, rhytmically slack performances of some of the aires and an unexpectadly prosaic performance of the beautiful "sunrise" Fantazy that opens the 6-part Sett, loses Hespèrion a star. Nonetheless, these are performances that demand to be heard for their many revelatory moments".



Vol. 26: 2 (Nov.Dec / 2002)

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Reviewer: Brian Robins
Abridged version :


"One of the advantages of owning and running your own company is that you can not only record the repertoire of your choice, but also decide when you want to record it. When I asked Jordi Savall during an interview for Fanfare back in 1999 about recording the William Lawes Consort Setts, he rendered me momentarily speechless by explaining that he felt he needed more time to really understand these extraordinary works. I ended that interview by expressing the hope that we would one day hear Savall and Hespèrion XX (now XXI) in this music. Well, that day has at last arrived, appropriately enough during a year in which the 400th anniversary of Lawes’s birth is being celebrated, and with it the opportunity to discover what new light the great Catalonian has to shed on these masterpieces."

"...Hespèrion XXI’s way with Lawes."
Their performances are bathed in more primary colors that frequently reveal an unexpected lyricism and warmth in Lawes’s audaciously conceived writing. At times it is possible to feel that such concentration on expressive line is gained at the expense of rhythmic vitality, an impression that frequently comes to the fore in the more chordal, dance-like
aires, which Savall tends to play more slowly than either of his competitors." (Phantasm or Fretwook)

"As an Englishman, I feel proud that one of the supreme international musicians of the day has taken up some of the greatest chamber music composed by a fellow countryman, music Savall himself considers “deserves to be known as one of the most original masterpieces of chamber music of all time.” His version will take an honored place on my shelves alongside those of Fretwork and Phantasm. All three are an essential possession for all true lovers of chamber music."

Original text available to subscribers of Fanfare Magazine

Analyste: Brian Robins

Brian Robins rédige une critique très favorable à Savall et à ses collègues. Toutefois il ne peut s'empêcher de faire la comparaison avec des enregistrements quasi similaires réalisés par des ensembles anglais spécialistes de la musique de consort, soit Phantasm et Fretwork. Il conclut que les vrais amateurs de musique de chambre devraient idéalement posséder les enregistrements des trois ensembles.

Le texte original en anglais est disponible sur internet aux abonnés de
Fanfare Magazine (version papier ou numérique).

American Record Guide
(11/12/2002)

 

Reviewer: John W. Baker
Abridged version :


"Anyone seriously interested in Lawes and in the 17th Century English instrumental music will find this ... Alia Vox release indispensable. For either continuous listening or for sampling, Savall and his associates offer vigorous, sonorous and stylish performances, quite free of the tedious sawing qualities too many viol ensembles can descend. To be sure, Savall distinguishes between the well-balanced and traditional part-writing of the five-part sets and the denser textures of the six part ones..."
"The organ moreover, is a delicious component. It is not identified beyond "di legno", which presumably means a small, wooden chamber organ ..."

La musique / The music

CD 1
Consort sets in five parts

CD 2
Consort Set in six parts

I. Consort Set a 5 en sol mineur : Fantazya : a 5 - On the Playnsong : a 5 - Aire : a 5 VI. Consort Set a 6 en sol mineur : Paven : a 6 - Fantazy : a 6 - Aire : a 6
II. Consort Set a 5 en la mineur : Fantazy n° 1 : A 5 for ye violls - Fantazia n° 2 : a 5 - Aire : a 5 VII. Consort Set a 6 en ut majeur : Fantazy n° 1 : a 6 - Fantazy n° 2 : a 6 - Aire : a 6
III. Consort Set a 5 en ut mineur : Fantazia : a 5 - Aire n° 1 : a 5 - Paven : a 5 - Aire n° 2 : a 5
 
VIII. Consort Set a 6 en fa majeur : Aire n° 1 : a 6 - Fantazy n° 1 : a 6 - Aire n° 2 : a 6 - Fantazy n° 2 : a 6
IV. Consort Set a 5 en fa majeur : Fantazy : a 5 - Paven : a 5 - Aire : a 5
 
IX. Consort Set a 6 en si bémol majeur : Fantazia : a 6 - Aire : a 6 - Inominy : a 6
V. Consort Set a 5 en ut majeur : Fantazy : a 5 - Paven : a 5 - Aire : a 5 X. Consort Set a 6 en ut mineur : Fantazia n° 1 : a 6 - Fantazia n° 2 : a 6 - Inomine : a 6 - Aire : a 6
 
 

Autres références disponibles via la base de données de Todd McComb/ Other available references  via Todd McComb's database:
(Site: http://www.medieval.org)
Re: AV9823(A+B) 

Articles fort intéressants à propos de la viole de gambe:

"La vie après la mort ~ La viole de gambe au XVIIIème siècle"
par Peter Holman
Paru dans: Goldberg, # 42 (Octobre 2006, pp. 48-58)
 

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Dernière mise à jour de cette fiche:
2022-01-06


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