Le Concert Spirituel
Au temps de Louis XV

 

Alia Vox AVSA9877
Code-barres/Barcode :
7619986398778

Super Audio CD (Hybrid)



 


Description

Artistes / Performers :
Le Concert des Nations,
Jordi Savall, viole de gambe et direction


Lieu d'enregistrement / Recording site: Collégial de Cardona (Catatalogne) (Catalunya)

Dates d'enregistrement:  16-19/02/2010
Recording datesFeb. 16-19/2010

Durée totale / Total time: 78'29

 

 

Illustration de la pochette du disque: "La Barre et d'autres musiciens" vers 1710, par André Bouys (1656-1740) Artwork of the CD jacket:  "La Barre and other musicians" circa 1710, by André Bouys (1656-1740)

Évaluations recensées / Reviews located


Awards issue - 2010


# 583 (09/2010)


 # 125 (09/2010)


34:4 (03/04-2011)



Opus Haute Défénition
(Français & English)


David Hurwitz


Steven Ritter 


By: George Pratt


Par: Thierry Hervé

Passée des Arts
(08/2010)


Le Concert Spirituel


Concert Spirituel


Extrait du livret / From the liner notes

Les Goûts Réunis au Concert Spirituel

L'origine des Concerts privés, tant en France que dans toute l'Europe, remonte à des temps lointains dès que la musique, dépassant le cadre des églises et des palais, fut aussi programmée dans les maisons particulières et les jardins à l'air libre. C'est à la fin du règne de Louis XIV que ceci commença à se produire à Paris où "rien n'est si à la mode que la musique, passion des honnestes gens et des personnes de qualité" comme l'explique Huber Le Blanc (auteur du fameux pamphlet Défense de la basse de viole, contre les entreprises du violon et les prétensions du violoncelle, publié à Amsterdam, en 1740). Mais c'est durant la Régence que la première série de concerts privés débuta avec les activités du cycle du Concert Spirituel qui ne tarda pas à devenir célèbre. La dénomination de Concert Spirituel provient du fait que ce cycle fut créé afin d'organiser des concerts durant le Carême et les fêtes religieuses catholiques. Ces fêtes duraient environ trente-cinq jours par an pendant lesquels toutes les activités "profanes" étaient paralysées dans les principales institutions musicales et théâtrales, comme l'Opéra de Paris, la Comédie Française et la Comédie Italienne.

Pendant de nombreuses années, ces concerts eurent lieu dans la Salle des Cent-Suisses, une salle magnifiquement décorée du palais des Tuileries. Les concerts commençaient à six heures de l'après-midi et étaient destinés principalement à la grande bourgeoisie, à la petite aristocratie et aux visiteurs étrangers.


JORDI SAVALL et JOSEP MARIA VILAR

~~~~~~~~

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The Goûts-réunis and the Concert Spirituel

The origin of private concerts, both in France and the rest of Europe, dates back to the time when music began to spill out from churches and palaces to grace private houses and open-air gardens. According to Huber Le Blanc (the author of the famous pamphlet Défense de la Basse de viole, contre les entreprises du violon et les prétensions du violoncelle, Amsterdam 1740), in Paris at the end of the reign of Louis XIV, “nothing was so fashionable as music, the passion of the well-to-do and persons of quality”, but it was during the Regency period that the first series of fully-fledged private concerts, with the early activities of the soon to be famous Concert Spirituel cycle began. The name Concert Spirituel derives from the fact that it was created so that concerts could be performed during Lent and on other religious holidays of the Catholic Church, a total of some thirty-five days each year, during which all the “profane” activities of the principal musical and theatrical institutions such as the Paris Opera, the Comédie-Française and the Comédie-italienne, were brought to a standstill.

For many years, the concerts were held in the magnificently decorated Salle des Cent Suisses (Hall of the Hundred Swiss Guards) at the Tuileries Palace. Concerts started at six o’clock in the evening and were principally intended for the haute bourgeoisie, the minor aristocracy and foreign visitors.

 

JORDI SAVALL & JOSEP MARIA VILAR
Translated by Jacqueline Minetti


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Gramophone- 
Awards Issue - 2010

 

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Reviewer: Lindsay Kemp

"Suave performances of music for an 18th-century French concert society"

Abridged version-: 

 « The performances display characteristics typical of any under Jordi Savall’s direction : richly toned, suave and confidently at ease with the style. In Corelli’s Op 6 No 4 the concertino violins are Enrico Onofri and Riccardo Minasi, whose fidgety genius and uninhibited ornamentation ensure the music has its required exciting finish. Teleman’s own Italianate side, with a dash of his favourite Polish gypsy style thrown in, shows in the attractive Concerto for recorder and viola da gamba, and Savall’s solo gamba is helped out by two thickly buzzy orchestral colleagues in a French-style overture-suite. A jaunty suite from the Tafelmusik collection features a larger concertino of two flutes , two violins and a cello in a relaxed and affable interplay, and the disc rounds off with a short suite of dances from Rameau’s Les Indes Galantes, here lacking the spirit of some other Rameau performances maybe but still engaging enough to make one wish they had chosen to record more. The sound is on the boomy side and Savall makes his usual near-articulate  moaning noises, but neither is more than a minor distraction.”
Diapason- 583
(09/2010)

Appréciation 



Evaluation

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Analyste: Jean-Luc Macia
Résumé ou abrégé: 

"Le disque, ...,  est un album Telemann déguisé: apprécions-le comme tel, en oubliant ce faux titre. Apprécions le somptueux Concert des Nations dans la Suite avec viole de gambe (tenue par maestro Jordi himself, éblouissant). TW 55/D6, le sublime Concerto pour flûte à bec et viole de gambe TWV 52/a1 (Pierre Hamon à la flûte) et l'Ouverture extraite de la première partie de la Tafelmusik, celle avec deux traversières solo (Marc Hantaï, Charles Zebley), leurs rythmes acérés, leurs sonorités épanouies, leur verve décorative (irrésistible Trompette de la première Suite), leurs galanteries jamais mièvres. Trois lectures voluptueuses encadrées donc d'un Corelli vibrant, parfois précipité, aux solos assez modestes, et d'un Rameau bigarré et jouissif quoique pas toujours idiomatique. À classer à Telemann".

Classica- # 125
(09/2010)



Appréciation:



Evaluation:

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Analyste: Jean-Moël Coucoureux
Texte intégra; (cliquer ici)
 

Jordi Savall en son palais

"
Décidément, tout ce que touchent Jordi Savall et le Concert Des Nations devient or. Ici se conjuguent authenticité et joie de jouer. "


34:4 (03/04-2011)
 

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Reviewer:
Abridged version :


"Savall has long been known not only for his smart thematic programming but more importantly for his emphasis on sensual tone while giving free rein to a score’s dance rhythms. Take the Corelli, with its highly lyrical, Italianate opening passage succeeded by the quick, nimble interplay of the concertino violins. In the Telemann Suite for Gamba and Strings, even the ouverture feels like part of a dance suite rather than a pompous introduction set apart from the dances that follow, and Savall is a rollicking soloist. And so on all the way through to the end of the Rameau suite, which enjoys a particularly vibrant performance. Overall, Savall and company provide intricate ornamentation and their customary Mediterranean warmth and vivacity without resorting to the mania increasingly common among Italian and some French ensembles. "

"This generously filled disc, in the label’s typically gorgeous high-resolution audio, is a perfect introduction to Baroque orchestral music beyond Bach, Handel, and Vivaldi, and a highly desirable acquisition for more seasoned collectors. After hearing this, many music lovers will surely call for Savall to record all the Corelli concerti, and make a more comprehensive survey of Rameau’s opera-ballet suites. And who knows what further Telemann treasures they could turn up?"


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