John Jenkins (1592 – 1678)
Six-Part Consorts
  R  
 

Édition originale/Original recording
Avie AV2099

EN CHANTIER
WORK IN PROGRESS


To purchasing information
Pour vous procurer le CD


Description

Artistes / Performers :
Phantasm

Lieu d'enregistrement / Recording site:

Dates d'enregistrement:  

Recording dates

Durée totale / Total time: 66:07

 
 

   

Appréciation (s) / Review(s)


08/2006


#


 #


# 41 (08/2006)
 

 


John Jenkins (1592 – 1678)


John Jenkins (1592 – 1678)

Gramophone- 
(08/2006)



 

Subscription
Abonnement

- Texte intégral anglais : Pour consulter GRAMOFILE, vous devez préalablement vous enregistrer.
Critère de recherche subséquent à utiliser:
Catalogue No: AV2099  Cliquez ensuite:
Analyste: Fabrice Fitch
Condensé (traduction libre):
Full text : To reach the article, you must first register with GRAMOFILE.
Subsequently, use the following search criteria:
Catalogue No:  AV2099  Then click
Reviewer: Fabrice Fitch
Abridged version-: 

"...the real interest in this recording lies in the different approach Phantasm bring to this music. The slightly languid, Carolinian reserve one so associates with the repertory is replaced by a more incisive, top-down approach, with sharper attacks and more forthright articulation."

"
This brings the viol consort nearer to the sound and feel of the string quartet than it has ever been on disc. Whether that reflects what a viol consort is ‘about’ is a moot point, but to hear music of this refinement and subtlety in a new light is exciting."

"Phantasm do their formidable reputation no harm here; if they coax listeners into snapping up more of his music, they will have done right by Jenkins, too."
Diapason- 


 

Appréciation 



Evaluation

Abonnement
Subscription

Analyste: 
Résumé ou abrégé: 

Reviewer:
Abridged version :


Classica- # 


 

Appréciation:



Evaluation:

Abonnement
Subscription

Analyste: J
Résumé ou abrégé
 

Reviewer: 
Abridged version :


Goldberg # 41
(08/2006)


# 41 Goldberg (Fr.)
# 41 Goldberg (Eng.)

Appréciation 

Evaluation

Abonnement
Subscription

Analyste: Brian Robins
Texte intégral

La longue existence de John Jenkins (1592-1678) recouvre une époque qui a vu les plus grandes réussites des compositeurs pour ensembles de violes en Angleterre. Sa contribution remarquable à ce répertoire a été substantielle, avec certaines œuvres qui se conforment strictement au style contrapuntique de ses prédécesseurs et d’autres qui se laissent séduire par les nouvelles tendances italianisantes.

Les 12 fantaisies, les deux In nomine et les deux pavanes qu’on trouve ici, appartiennent résolument à la première catégorie. Dans une note divertissante comme à son habitude, le directeur Laurence Dreyfus souligne que ce n’est pas, comme on le suggère parfois, une musique pour amateurs, l’écriture contrapuntique exigeant autant d’habileté et de technique pour chacune des six parties.

Pour la même raison, le contrepoint souvent dense ne convient pas non plus à des oreilles distraites. En revanche, pour l’auditeur attentif c’est une expérience hautement gratifiante, l’écriture de Jenkins étant ciselée avec la plus grande adresse sans jamais céder à la facilité de la formule. Dreyfus estime que la Fantasia no 5 en est un exemple évident, mais on pourrait aussi bien faire remarquer l’atmosphère de la Fantasia no 1 qui passe des rythmes de danse syncopés et enjoués à une austère gravité.

Ceux qui connaissent mal cette musique peuvent écouter d’abord les deux pavanes, en particulier celle en fa assez connue dont le délicieux début puise son inspiration dans cette veine de mélancolie si typiquement anglaise. Les interprétations sont superbement inspirées, avec un sens très juste de la montée et de la résolution de la tension ; écoutez, par exemple, comment les musiciens réussissent cette superbe escalade/désescalade dans l’In nomine no 2. C’est un enregistrement magnifique.

Reviewer: Brian Robins
Original version :


The long life of John Jenkins (1592-1678) spans an era that witnessed the greatest achievements of the English viol consort composers. His outstanding contribution to this repertoire was substantial, including as it does works that conform to the strictly contrapuntal style of his predecessors in addition to those that admitted to newer, Italianate trends.

The 12 fantasies, two In nomines and two pavans included here belong firmly in the former category. In a characteristically entertaining note, Phantasm’s director Laurence Dreyfus makes that the point that this is not, as is sometimes suggested, music for amateurs, the contrapuntal writing demanding equal facility and technique in all six parts.

For the same reason, the often-dense counterpoint means that neither is it music for idle listening. Yet for the attentive listener it makes for a highly rewarding experience, since Jenkins’ writing is crafted with the utmost skill and is never formulaic. Dreyfus cites Fantasia 5 as an obvious example, but one might equally note that Fantasia 1 moves from a mood of playfulness and syncopated dance rhythms to one of austere gravity. Those unfamiliar with the music might turn first to the two pavans, particularly the one in F, a relatively familiar piece with a lovely opening strain that taps into that peculiarly English vein of melancholy.

The performances are throughout beautifully judged, sensing unerringly the rises and falls of tension – listen, for example, to the superb build-up and release the players achieve in In Nomine 2. This is a magnificent recording.

     
Analyste:  Kate Bolton
Reviewer: Kate Bolton

"In the first of three discs devoted to the 17th-century English composer John Jenkins, Phantasm explores his six-part consorts – ‘sublime discourses,’ as they were fittingly described by one of Jenkins’s contemporaries Thomas Mace. These works really stretch the art of consort playing to its limits, demanding at once technical bravura and an expressive palette that ranges from sombre intensity to radiant joie de vivre. Phantasm deserves full marks for these laudable interpretations: indeed, so harmonious is their mutual musical vision that it is hard to believe there are really six individual players at work here. Their ‘discourse’ is lucid and animated, characterised by eloquent articulation, a luminous sound and finely judged internal balance. The all-pervasive dance rhythms are brought out with a delightfully supple lightness of touch, while moments of melancholy and reflection are given due weight. Jenkins couldn’t resist adding a dash of fashionable Italianate flamboyance to these works, and treble, tenor and even bass viol constantly vie for virtuosic supremacy. At no time daunted, these adroit players negotiate Jenkins’s detailed counterpoint with a fleet-fingered dexterity, and ever more intricate elaborations are cast around with brazen panache. The results are a delicious mix of Italianate skill and English restraint."
 
   

 

 
 

Autres références disponibles via la base de données de Todd McComb:
(Site: http://www.medieval.org)

Other available references  via
Todd McComb's date base:
(Site: http://www.medieval.org)
 

La musique / The music

 

 

Consulter directement / Instant access

Quelques titres de référence / A few fundamental titles

 
 


Date de création de cette fiche: 11 déc.2008
Dernière mise à jour de cette fiche:
05-Aug-2010


This page was first published on:
December 11, 2008
This page was updated on:

08/05/10

 
   
 

To order / Commander

 

CD Universe - Buy Music CDs, TV on DVD, DVDs, Video Games for XBox, PlayStation 2 and Much More
U.S.A.
WILL SHIP ANYWHERE IN THE WORLD
 EXPÉDITION PARTOUT DANS LE MONDE

UCC
Currency converter
(In English)
Convertisseur de devises
(En français)
 

 

 

 
CANADA

 
U.S.A.

 
FRANCE

 
UNITED KINGDOM

 
 

* Puchasing CDs through either one of the above vendors helps support the continued existence of this site. Yes, we do get a small referral fee for every puchase made, including third party sellers. However, you must initiate your purchase from this site.
Thank you for your support.
* Tout achat via l'un ou l'autre des fournisseurs proposés ci-haut contribue à défrayer les coûts d'exploitation de ce site. Chaque commande génère une légère redevance qui nous est versée, et ce pour tout type de transaction, en autant qu'elle soit initiée à partir de ce site.
Merci de votre encouragement.

 
 

SEARCH TOOLS  /  OUTILS DE RECHERCHE

 
 

 

Search: Amazon.ca  (Click here) (Canada) (Cliquer ici)
Search: Amazon.co.uk (Click here) (United Kingdom) (Royaume-Uni) (Cliquer ici)
Recherchez via : Amazon.fr (Click here) (France) (Cliquer ici)

Search : Amazon.de (Click here) (Germany) (Allemagne)  (Cliquer ici)

Search : Amazon.co.jp (Click here) (Japan) (Japon) (Cliquer ici)

 
 

 Test our search engine  / Interrogez notre robot chercheur