Alfonso Ferrabosco
The Younger
(circa 1575-1628)

Consort Music for Viols in 4, 5 & 6 Parts

Consort Music, vol. IV

Alia Vox AV9832
Code-barres/Barcode:
7619986098326

Audio CD Standard

 


 


Description

Artistes / Performers
 

Hespèrion XXI, dir.Jordi Savall,
Sophie Watillon, Sergi Casademunt, Imke David, Philippe Pierlot, Lorenz Dufschmid, Xavier Diaz-Latorre

Lieu d'enregistrement / Recording site: Collégiale du Château de Cardona (Catalogne / Catalunya)

Dates d'enregistrement:  12-2002 et 02-2003

Recording datesDec. 2002 & Feb. 2003

Durée totale / Total time: 66'00''

 

 Illustration de la pochette du disque:
 Le Tintoret (1518-1594)
     "Femmes jouant" - Huile sur toile, 142 x 214 cm,

 

Artwork of the CD jacket:
Tintoretto: (1518-1594)
"Wowen playing music" Oil on canvas, 142 x 214 cm,



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Évaluations recensées / Reviews located


03/2004
(SEE BELOW)


# 510 04-2004
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 # 5902-2004
VOIR CI-DESSOUS


28:1 (09-10/2004)
(SEE BELOW)

 



 


 


Alfonso Ferrabosco Le Fils
(ca. 1575-1628)


Alfonso Ferrabosco the younger
(ca. 1575-1628)


Extrait du livret / From the liner notes

Alfonso Ferrabosco Le Fils (v.1575-1628) appartient à une longue dynastie de musiciens. Son père, Alfonso Ferrabosco I, italien d’origine, avait traversé l’Angleterre élisabéthaine avec talent en redynamisant une société anglaise tombée dans l’apathie, en y important des techniques musicales venues d'Italie. Le jeune Ferrabosco Le Fils, compositeur, gambiste, luthiste et chanteur, va commencer par devoir assumer la tâche difficile d’être comparé à ce père illustre. S’il entre à la cour royale dès 1592, il va lui falloir près de dix ans pour mettre en évidence ses talents et capter l’attention de la Reine, période qui lui sera finalement utile, car elle donnera à son œuvre cette forme incomparable.

Il fit partie de l’ensemble royal de violes à partir de 1601 et à la mort d’Elisabeth Ière en 1603, son successeur Jacques IV nomma Ferrabosco professeur de Henry, Prince-de-Galles. Ferrabosco continue à travailler au service du roi, deviendra compositeur de la Musique du Roi en 1625 et musicien officiel de la Cour en 1626 (succédant à John Coprario), deux ans avant de mourir. Le respect témoigné à son égard par ses contemporains prouve que Ferrabosco fut bien LE musicien de la cour de son temps, et le fait qu’il fut le plus copié en est une autre preuve.

Ferrabosco inaugure véritablement le baroque anglais...

Alfonso Ferrabosco the younger (ca.1575-1628) came from a long line of musicians. His talented, Italian-born father, Alfonso Ferrabosco, had a meteoric career in Elizabethan England, where he gave a new zest to apathetic English society by importing musical techniques from Italy. The first major hurdle that confronted his son, the young Ferrabosco, who was a composer, violist, lutenist and singer, was being held up for comparison with his illustrious father.

Although he gained access to the royal court as early as 1592, it took him almost 10 years to prove his worth and come to the attention of the queen. It turned out to be a fruitful period, however, in which he forged the incomparable form of his musical works. In 1601 he became a member of the royal consort of viols, and when Elizabeth I died in 1603, her successor James IV appointed Ferrabosco as music teacher to Henry, Prince of Wales. Ferrabosco continued to work in the king's service, becoming Composer of the King's Music in 1625 and in 1626, two years before his death, succeeding John Coprario in the post of official court musician. The respect shown for him by his contemporaries proves that Ferrabosco was the court musician of his day, as is further borne out by the fact that he was the most copied.

Ferrabosco marks the true beginning of the English Baroque...

 

 

 


 

Gramophone- 
03/2004

GRAMOPHONE
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Analyste: Fabrice Fitch
Extraits - en traduction libre

Fabrice Fitch se dit déçu que ce disque consacré exclusivement à Ferrabosco le Jeune ne constitue pas la révélation attendue.
Fitch dit de Ferrabosco fils que « même s’il est un compositeur plus habile (slicker) que son père, … sa musique gagne à être interprétée dans un environnement tout en contraste. En elle-même, sa musique paraît quelque peu monotone et ne mérite pas un enregistrement d’une durée d’une heure ». « Ce qu’on nous présente ici, poursuit Fitch, est bien agréable… », mais on aurait souhaité « un programme plus étoffé, autre chose en fait que cette sélection plutôt superficielle ».
 
Reviewer: Fabrice Fitch

The spotlight falls on Ferrabosco the Younger but does he merit the attention?

 
Diapason- 510
04-2004

 

Appréciation 

5 diapason

Evaluation

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Analyste: Denis Morrier
Résumé ou abrégé: 

Denis Morrier souligne la grande qualité d’interprétation d’Hespèrion XXI qui « … aborde avec son excellence coutumière ce répertoire exigeant : homogénéité des timbres, sonorités somptueuses, justesse impeccable, phrasé élégant mais incisif et d’une grande souplesse dynamique, empli de raffinements d’articulation et d’expression ». Il exprime toutefois l’opinion qu’à l’écoute de cette musique « … l’ennui peut menacer, suscité non par l’interprétation mais par le répertoire… ».

Pour Morrier, Ferrabosco se situe « … aux antipodes des innovations compositionnelles et expressives de Dowland et autres Humes ». Il ajoute : « Les inconditionnels de la viole (et de Jordi Savall ne le manqueront sous aucun prétexte… ».
Reviewer: Denis Morrier
Abridged version :


Denis Morrier underlines the high quality of these performances by Hespèrion XXI.
These musicians “…  approach this demanding repertoire with their habitual excellence: homogeneity of tones, sumptuous sonorities, elegant phrasing nevertheless incisive and yet having a lot of dynamic flexibility, full of subtleties…”. He adds, however, there is a risk one could be bored, not by the interpretations per se but by the repertory. According to Morier, Ferraboso is at the extreme opposite of Dowland and Humes with their compositional and expressive innovations.
He concludes his review in these terms: “Those absolute lovers of the viola d
a gamba (and of Jordi Savall) won’t want to miss this recording”.
Classica- # 59
(02-2004)

Appréciation:

Evaluation:

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Analyste: Stéphan Perreau
Résumé ou abrégé

Nous voici en compagnie de Savall et de ses fidèles amis musiciens (Sergi Casademunt, Sophie Watillon, Philippe Pierlot, Lorenz Duftschmid) qui reviennent visiter le répertoire du consort de viole. Après Coprario, Purcell, Jenkins, Holborne et Lawes, voici que Savall nous présente sa vision d’un autre compositeur anglais « … adulé de la période élisabéthaine ». Stéphan Perreau souligne dans le cas de cet enregistrement « la complicité des musiciens » qui n’aurait, à son dire, « … rien perdu de son évidence ». Il ajoute : « Mieux, les années passant, elle se montre à nous comme une bouleversante intimité dévoilée…. Tout est aisance, fluidité des lignes, verticalité sans reproches possibles, technique pure d’instruments maîtrisés à la perfection. Confondant. »

Reviewer: Stéphan Perreau
Abridged version :

We find Savall accompanied on this CD by some of his faithful musician friends (Sergei Casademeunt, Sophie Watillon, Philippe Pierlot, Lorenz Duftschmid). They are revisiting the repertoire of consort music for viols. After his interpretation of the works of Coprario, Purcell, Jenkins, Holborne and Lawes, Savall brings us his vision of another English composer “… extremely well known during the Elizabethan period.” The reviewer, Stephan Perreau, stresses the fact that in the case of this recording “… the complicity of the musicians is again fully evident.”

“As years go by, it is even more evident. One needs only listen to this Fantasia no. 14 from the Four-Part Fancies, brilliantly exuberant or melancholic, moving without any effort. Everything is flowing with ease, the lines are fluid, … an example of pure technique, with instruments being perfectly mastered.”
Perreau concludes: “Astounding.”


28:1 (09-10/2004)
 

 

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Reviewer: Brian Robins

Excerpt:

Ferrabosco was especially renowned for his fantasias, which exerted a strong influence on succeeding generations of English consort composers. Savall has concentrated on these masterfully wrought contrapuntal pieces, giving us no less than 12 of those in four parts, pieces particularly skilled in this respect. I have to confess that, for all their undoubted qualities, I do not find them particularly ingratiating listening. To my ears, there is a kind of restless aridity about much of this music, which, for me lacks that element of romantic intensity and drama found a little later in the fantasias of William Lawes. Perhaps I’m not sufficiently familiar with the music at present, or possibly Hesperion’s performances are just not persuasive enough. It would be interesting to hear what light Fretwork or Phantasm might throw on Ferrabosco II.

Read on...

La Musique / The Music

I. Five-Part Dances

Dovehouse Pavan
Almaine

II. Four-Part Fancyes

Fantasia No. 14
Fantasia No. 4
Fantasia No. 2
Fantasia No. 8

III. Five- & Six-Part Consorts

In Nomine a 5
Fantasia No. 3 a 6

 

IV. Four-Part Fancyes

Fantasia No. 24
Fantasia No. 5
Fantasia No. 7
Fantasia No. 9

V. Five- & Six-Part Consorts

Four-Note Pavan
Fantasia No. 2 a 6




 

VI. Four-Part Fancyes

Fantasia No. 6
Fantasia No. 1
Fantasia No. 10
Fantasia No. 3

VII. Six-Part Consorts

In Nomine a 6
Fantasia No. 6 a 6



 

       



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(Site: http://www.medieval.org)
Re: AV9832 

Articles fort intéressants à propos de la viole de gambe:

"La vie après la mort ~ La viole de gambe au XVIIIème siècle"
par Peter Holman
Paru dans: Goldberg, # 42 (Octobre 2006, pp. 48-58)
 

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Date de création de cette fiche: 4 avril 2006
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