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Goldberg Magazine # 13 (Hiver/2000)
Goldberg a cessé de publier avec le # 54
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Goldberg is no longer available. # 54 was the last issue.

Alia Vox
AVSA9928


Code-barres / Barcode : 8435408099288

 

 
Analyste: Roger Tellart


 

Magicien des musiques ibériques, Savall sait tout autant les mystères et les grâces de l'école française du Grand Siècle. Plus simplement, sa version du recueil des Nations, où l'art instrumental de François Couperin est à son sommet, reste un monument inégalé de la discographie de l'organiste de Saint-Gervais. Comparées à l'animation physique que certains mettent dans ces quatre Suites - Reinhard Goebel et le Musica Antiqua de Cologne, pour ne pas les nommer - les Nations selon Savall virent à l'hymne presque nocturne. Bien secondé par quelques-uns des plus éminents poètes du concert baroque des années 80 (Monica Huguett, Chiara Bianchini, violons, Ton Koopman, clavecin, Hopkinson Smith, théorbe, etc...) le maître catalan s'investit dans un voyage qu'on dira spirituel. Ce qui ne signifie pas qu'il néglige ici le primesaut de la danse et le rebond des rythmes. Un album de base qui a sa place dans toute discothèque couperinienne ; avec un bonheur de sonorités, toujours en phase avec les humeurs des quatre volets ou ordres, introduits par d'importantes sonades à la mode italienne.


 

Reviewer: Roger Tellart



 

We all know about the magic Jordi Savall works in Iberian music and he is just as bewithching in French music from the Age of Louis XIV. His version of Les Nations – the pinnacle of François Couperin’s instrumental writing – still stands as a monument among Couperin’s recordings. Compared to the relatively animated versions by other groups (Reinhard Goebel and Musica Antiqua Köln, to name but one) Savall’s  Nations is closer to having a hymn-like quality. In 1983 Hespèrion XX included such eminent exponents of Baroque music as Monica Huggett and Chiara Banchini (violin), Ton Koopman (harpsichord), and Hopkinson Smith (theorbo). Savall’s vision of the piece leads them on a journey that could almost be considered spiritual. But he doesn’t neglect Couperin’s quick dansces and jaunty rythms for all that. This is an essential album in any collection of Couperin’s records. Its delightfully varied sounds are always at one with the humor of the pieces’ four episodes or ordres, each of which is introduced by a lengthy sonade in the Italian style.




 

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