*
 Extrait du livret / From the liner notes


Alia Vox
AVSA9897



Code-barres / Barcode : 7619986398976

English version - click here


Suivant le modèle des fameuses « Chapelles Royales » médiévales grâce auxquelles furent créées les grands chefs-d’oeuvre de musique sacrée et profane de la Péninsule Ibérique, cette nouvelle Capella Reial, appelée dès 1990 La Capella Reial de Catalunya, grâce au parrainage de la Generalitat, a été le fruit de nombreuses années de recherche et d’expérimentation dans le domaine de la musique ancienne. En collaboration étroite avec Hespèrion XX – fondé en 1974 – les musiques spécifiques du patrimoine polyphonique tant hispanique qu’européen, et antérieures à 1800, ont fait l’objet de toute notre attention et de tous nos soins. Cette formation se caractérise donc par une vision interprétative tenant compte aussi bien du son vocal que d’une adéquation au style de chaque époque, en particulier en ce qui concerne la déclamation, la projection expressive du texte poétique, toujours au service de la profonde dimension spirituelle et artistique propre à chaque oeuvre interprétée.

Sous ma direction et avec l’étroite collaboration artistique de Montserrat, une intense activité de concerts et d’enregistrements s’est développée et à partir de sa Fondation a réalisé des prestations régulières au sein des festivals de musique ancienne dans le monde entier.
Son répertoire et ses principaux enregistrements, publiés sur plus de trente Cds vont des Cantigas d’Alphonse X le Sage et du Llibre Vermell de Montserrat, jusqu’au Requiem de Mozart, incluant les Chansonniers du Siècle d’Or et les grands maîtres de la Renaissance et du Baroque catalans, espagnols et européens, comme Mateu Fletxa, Cristóbal de Morales, Francisco Guerrero, Tomás Luis de Victoria, Joan Cererols, Claudio Monteverdi, H.I.F. von Biber, ou encore les chansons sépharades, la musique d’El Misteri d’Elx, les romances du Don Quichotte de Miguel de Cervantes et la musique du XVe siècle hispanique au temps d’Isabelle I de Castille et de Christophe Colomb.

Des moments tout à fait spéciaux ont ponctué les participations de cet ensemble au cours de ces vingt-cinq années : de l’enregistrement de la bande son du film Jeanne la Pucelle (1993) de Jacques Rivette sur la vie de Jeanne d’Arc aux opéras Una cosa rara de Vicent Martin i Soler et l’Orfeo de Claudio Monteverdi représentés au Gran Teatre del Liceu de Barcelone puis dans de grandes salles lyriques européennes, au Teatro Real de Madrid, au Konzerthaus de Vienne, au Teatro Regio di Torino, ou encore au Palais des Beaux-Arts de Bruxelles et à l’Opéra de Bordeaux. Avec cet opéra de Monteverdi et son Vespro della Beata Vergine, La Capella Reial de Catalunya a aussi participé au Festival d’Edimbourg de 2007. Dans ces dernières années elle a aussi réalisé des projets discographiques très ambitieux comme La Route de l’Orient sur la vie de François Xavier, Le Royaume oublié sur l’épopée et l’extermination des Cathares, Dynastie Borgia sur les personnages célèbres de cette famille de la Renaissance (production récompensée par un Grammy) Jeanne d’Arc, Erasme de Rotterdam et tout dernièrement le DVD de la Messe en Si de J. S. Bach, enregistré au Festival de l’Abbaye de Fontfroide 2011.

Nous sommes très heureux actuellement de célébrer d’une nouvelle manière créative ces 25 ans d’existence, en instaurant la mise en place des nouvelles Académies Vocales de Recherche et d’Interprétation destinées à de jeunes chanteurs professionnels, avec une périodicité que nous souhaitons établir une ou deux fois par an. Cet intense travail pédagogique est mené à bien grâce à la collaboration de l’Escola Superior de Musica de Catalunya (ESMUC), de la Mairie de Barcelone, de l’Union Européenne, de la Fondation Banc Sabadell et de notre propre Fondation CIMA. Parmi les prochains projets artistiques qui se préparent actuellement, nous pouvons citer le Magnificat en Ré de J.S. Bach, le Jubilate de G.F. Haendel, le Gloria de Vivaldi, l’Oratorio Die Israeliten in der Wüste de C.Ph.E. Bach, les polyphonies de Noël des XVIe et XVIIe siècles, et le cycle Guerre et Paix I : 714-1714 puis Guerre et Paix II : 1714-2014. Dans le même temps, nous continuerons à présenter au monde les projets qui ont été les plus emblématiques, tels Jérusalem ou Pro·Pacem, de véritables oratorios historiques et musicaux en faveur de la Paix et du dialogue interculturel.

JORDI SAVALL

In Memoriam Montserrat Figueras

Bellaterra, février 2013

 
ENGLISH VERSION


In 1987, after 13 years of intense research, concerts and recordings with the ensemble Hespèrion XX, the decision to send our children to school in Catalonia led to us spending more time there and gave us the opportunity to contact and select various Romance language-speaking singers from Catalonia, Spain and other countries. Convinced of the defining influence that a country’s cultural roots and traditions inevitably have on the expression of its musical language, Montserrat Figueras and I founded La Capella Reial with the aim of creating one of the first vocal ensembles devoted exclusively to the performance of Golden Age music according to historical principles and consisting exclusively of Hispanic and Latin voices.

Taking as our model the famous medieval “Royal Chapels” which inspired the great masterpieces of religious and secular music of the Iberian Peninsula, this new “Capella Reial”, which in 1990 took the name La Capella Reial de Catalunya thanks to the sponsorship of the Catalan government, was the fruit of many years of research and performance in the early music field. Together with Hespèrion XX – founded in 1974 – and with the primary objective of deepening and broadening research into the specific characteristics of Hispanic and European vocal polyphony before 1800, the ensemble has been distinguished by an approach to performance which combines attention to the quality of the vocal sound and its appropriateness to the style of the period, as well as the declamation and expressive projection of the poetic text, and above all a respect for the deeper spiritual and artistic dimension of each and every work.

Under my direction, and with Montserrat’s close artistic collaboration, the ensemble rapidly built up an intense concert and recording activity, regularly appearing at the world’s major early music festivals from the time it was founded. Its repertory and principal recordings, collected in more than thirty CDs, range from the Cantigas of Alfonso X the Wise and El Llibre Vermell de Montserrat to Mozart’s Requiem, and include the Golden Age Cancioneros and the great composers of the Catalan, Spanish and European Renaissance and Baroque, such as Mateu Fletxa, Cristóbal de Morales, Francisco Guerrero, Tomás Luís de Victoria, Joan Cererols, Claudio Monteverdi and H.I.F. von Biber, as well as the Sephardic song repertory, the music from the Mystery Play of Elx, the ballads from Cervantes’s Don Quixote and 15th century Hispanic music from the age of Queen Isabella I of Castile and Christopher Columbus.

Some of the highlights of the ensemble over the past twenty-five years have been its participation in the soundtrack of Jacques Rivette’s film Jeanne La Pucelle about the life of Joan of Arc, as well as the operas Una cosa rara by Vicent Martín i Soler, and Claudio Monteverdi’s L’Orfeo, staged at the Liceu opera house in Barcelona and at leading European concert halls and opera houses such as the Teatro Real in Madrid, the Konzerthaus in Vienna, the Teatro Regio in Turin, the Palais des Arts in Brussels and the Bordeaux Opera House. In 2007 La Capella Reial de Catalunya performed Monteverdi’s L’Orfeo and the Vespro della la Beata Vergine during the Edinburgh Festival. Over the last few years the singers of La Capella Reial have partcipated in a number of major recording projects, including The Route to the Orient, on the life of St Francis Xavier, The Forgotten Kingdom, on the epic struggle and extermination of the Cathars, the Grammy Award winning The Borgia Dynasty, on the famous members of that Renaissance family, Joan of Arc, Erasmus of Rotterdam and, more recently, the DVD of Bach’s B minor Mass, recorded at the Fontfroide Festival in 2011.

We are delighted to celebrate the ensemble’s 25th anniversary in a creative new way by launching our Vocal Research and Performance Academies designed for young professional singers, which we hope to be able to offer regularly once or twice a year. This intense pedagogical work is carried out in conjunction with the Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), Barcelona City Council, the European Union, Fundació Banc Sabadell and our own foundation, Centre Internacional de Música Antiga (CIMA). Our forthcoming projects include J.S. Bach’s Magnificat in D, G.F. Handel’s Jubilate, Vivaldi’s Gloria, C.P.E. Bach’s Oratorio Die Israeliten in der Wüste, 16th and 17th century Christmas choral music, and the cycles War & Peace I: 714-1714 and War & Peace II: 1714-2014. At the same time we shall continue to perform around the world emblematic projects such as Jerusalem and Pro·Pacem, veritable historico-musical “oratorios” advocating Peace and intercultural dialogue.

JORDI SAVALL

In Memoriam Montserrat Figueras

Bellaterra, February 2013

Translated by Jacqueline Minett

 

Sélectionnez votre pays et votre devise en accédant
à Presto Classical
(Bouton en haut à droite)

Livraison mondiale



 

Choose your country and curency when reaching
Presto Classical
(Upper right corner)

Worldwide delivery

 
  

Cliquez l'un ou l'autre bouton pour découvrir bien d'autres critiques de CD
 Click either button for many other reviews