John Dowland
Lachrimae or Seaven Teares, 1604
Figvured in seaven passionate pauans with diuers other Pauans, Galiards, and Almands set forth for the Lute, Viols, or Violons...

Alia Vox AVSA9901
Code-barres/Barcode: 7619986399010

Édition remasterisée

Remastered edition

Super Audio CD






 


Description

Artistes / Performers

Hespèrion XX

Jordi Savall, Christophe Coin, Sergi Casademunt,
Lorenz Duftschmid, Paolo Pandolfo, Jose Miguel Moreno


Lieu d'enregistrement / Recording site:
Église de Saint Marti Sarroca
Dates d'enregistrement: Mai 1987
Recording dates: May 1987

Durée totale / Total time: 70"43
 
   

8701.jpeg (70014 octets)
Édition originale/Original recording
Astrée 8701


Ré-édition - Reissued
Naïve - 9949

   


 

 

Dowland écrit dans sa dédicace: ".... bien que le titre soit prometteur de larmes, conviées indésirables en ces temps réjouis, nul doute cependant que ne plaisent celles versées par la Musique, et que larmes ne naissent toujours dans la peine, mais parfois dans la joie et le bonheur".
 

Dowland says in his preface: "though the title doth promise teares, unfit guests in thes joyfull times, yet no doubt pleasant are the teares which Musicke weepes, but some time in toy and gladness".

Évaluations recensées / Reviews located

Revue de presse ~ Press review



09/1988
(SEE BELOW)


 


# 477 (01/2011)
# 618 (11/2013)
VOIR CI-DESSOUS



12:1 (09-10/1988)
(SEE BELOW)

 


Opus haute définition

Fiona Maddocks

Dave Billinge
Classica # 160
(03/2014)
VOIR CI-DESSOUS



John Sunier


John Dowland (1563-1616)


John Dowland (1563-1616)


Extrait du livret / From the liner notes
Astrée E 8701

Les Lachrimae de John Dowland

Extrait du livret accompagnant la version parue chez Auvidis-Astrée (1988)

Miroir de la mélancolie ou anamorphose d’un thème, les Lachrimae laissent au musicien comme à l’auditeur le libre choix de la présentation : réunies sous forme de cycle, elles procurent l’intense plaisir intellectuel de suivre les éléments de leur unité organique à travers une polyphonie sans cesse changeante ; couplées à la gaillarde, elles sollicitent une attention toujours renouvelée grâce au rythme naturel de tension et de détente qui résulte de cette association. Jordi Savall a opté pour la seconde solution, et — parfois au prix de transcriptions parfaitement licites — établi ainsi de nouveau rapports de complémentarité à l’intérieur de ce livre de mélanges. Les quatorze pièces qui figurent à la suite des Lachrimae dans l’édition originale sont classées selon la hiérarchie des danses décrite par Thomas Morley, et toutes dédiées aux plus hauts personnages de l’Angleterre. Le groupe des pavanes est préfacé par l’auto-portrait musical du luthiste, Semper Dowlend, semper dolens (‘Dowland toujours, dolent à jamais’), composition la plus développée de tout le recueil, avec, dans la troisième partie, cette citation de l’In Nomine qui résonne comme un glas à l’alto. Sir Henry Umpton’s Funeral, tombeau dans l’esprit de ceux composés par Anthony Holborne (1599), semble avoir été directement écrit pour l’ensemble instrumental, et contient des réminiscences de l’air ‘In darkness let me dwell’ de Dowland. Dans cette ambiance lourde et sombre, la pavane à John Langton apporte par sa tonalité majeure une clarté presque inespérée.

Les gaillardes, qui demeurent la forme de prédilection de Dowland, ont rarement le ton enjoué qui convient à ce genre de danse. La première de la série, la très martiale et pittoresque Battle galliard (qui séduira également William Byrd, virginaliste) a été rebaptisée pour la circonstance, et fort opportunément dédiée à Christian IV de Danemark. C’est d’ailleurs la seule pièce que Dowland ait daigné offrir à une personnalité étrangère. La gaillarde du duc d’Essex est la version instrumentale d’un ayre du premier livre, dont les paroles (‘Can she excuse my wrongs’) auraient été écrites par Robert Devereux à la veille de son exécution ; pour des raisons évidentes, l’hommage posthume de Dowland ne pouvait apparaître au grand jour qu’après la mort d’Elisabeth. Parmi les autres gaillardes, deux seulement paraissent ici sous leur forme primitive, et sont dédiées aux personnages obscurs, voire inconnus de Nicholas Griffith et de Thomas Collier ; la seconde est particulièrement intéressante pour le traitement en imitation des deux dessus, selon la manière nouvelle.

Enfin l’ouvrage s’achève par deux allemandes dont la simplicité, la carrure et la bonne humeur nous feraient presque oublier qu’elles sont, elles aussi, de la main de Jo: dolandi de Lachrimae.

CLAUDE CHAUVEL


 

John Dowland's Lachrimae

Excerpt from the liner notes of the 1988 edition  ( Audidis-Astrée E 8701)

A mirror held up to melancholy or the anamorphosis of a theme, the Lachrimae leave the musician and the listener free to choose the presentation: if you assemble them in set form, you will derive an intense intellectual pleasure from following the elements of their organic unity through en ever-changing polyphony; if you couple them with the galliards, your attention will be continually solicited by the natural rhythm of tension and relaxation resulting from this association. Jordi Savall has chosen the second solution and — sometimes by means of perfectly licit transcriptions — established new relations of complementarity within this collection of miscellanies.

The fourteen pieces following the Lachrimae in the original edition are ordered according to the hierarchy of dances described by Thomas Morley, and are all dedicated to the highest personages of England. The group of pavans is prefaced by the self-portrait of the lutenist, Semper Dowlend, semper dolens (Ever Dowland, ever doleful), the most elaborate composition of the whole collection, with, in its third part, a quotation from the In Nomine which tolls like a knell in the alto. Sir Henry Umpton’s Funeral, a tombeau in the style of those composed by Anthony Holborne (1599) seems to have been written directly for the instrumental ensemble and contains echoes of Dowland’s ayre ‘In darkness let me dwell’. In this dark and heavy atmosphere the pavan for John Langton, with its major tonality, brings an almost unexpected clarity. 

The galliards, a favourite form with Dowland, seldom have the playful tone suited for this type of dance. The fïrst in the series, the very martial and picturesque Battle galliard (which was also to seduce the virginalist William Byrd) was renamed for this occasion and most opportunely dedicated to Christian IV of Denmark. Incidentally this is the only piece that Dowland condescended to offer to a foreign high personage. The Duke of Essex’ galliard is the instrumental version of an ayre from the first book ; its words (‘Can she excuse my wrongs’) were allegedly written by Robert Devereux on the eve of his execution. For obvious reasons Dowland’s posthumous homage could have been brought in the open only after Elizabeth’s death. Among the other galliards, only two appear here in the original form ; they are dedicated to some obscure, even unknown characters, Nicholas Griffith and Thomas Collier ; the second piece is particularly interesting for the treatment in imitation of the two upper parts, in the new manner.

The work is rounded off by two allemandes whose simplicity, sturdiness and joviality could almost make us forget that they too were composed by Jo: dolandi de Lachrimae.

CLAUDE CHAUVEL

Translated by Josine Monbet



 

 

 


 

Gramophone
09/1988

Subscription
Abonnement

Reviewer: John Duarte

Abridged version:

"Lachrimae, or Seaven Teares consists, in order, of the seven pavans based on the Lachrimae itself, "Semper Dowland", the first of three further pavans, nine galliards and two almains. Whether Dowland expected that they might be played in their entirety and, if he did, in what order, are unanswerable questions, ..."

"
The pavan /galliard pairing was a Renaissance norm but the two were often related in title and music, and, if Dowland intended this pattern why did he not interpose the galliards of his choice amongst the ten pavans? Hesperion XX alternate the ten pavans, in their original order, with their own choice of galliards, inevitably ending with an extra galliard and the two almains; ..."

"
Hesperion XX shed their seven tears more slowly than the Dowland Consort, wrenching greater pathos from the false-relation dissonances, but their Dowland is a little less dolens and they bury Sir Henry Umpton with a bit more haste. The other dances vary but slightly in pace, except for "Sir Henry Noell's Galiard" in which the Hesperion XX drag their feet a little, whilst the Dowland Consort is brisker than a dancer would care to be. The viols in both consorts are well balanced, within themselves and against the wellaudible lutenists, and played with impeccable intonation and rich tone. In overall quality, of performance and recording, there is little to separate the two versions, though I lean slightly toward Hesperion XX for their moving accounts of the Seaven Teares themselves;..."

p.s. The comparative CD version is:
-
John Dowland: Lachrimae or Seven Tears, The Dowland Consort, Jakob Lindberg, BIS CD-315 (1986)
Diapason- 477
(01/2001)

Abonnement
Subscription

Analyste: Roger Tellart

Joyau parmi les joyaux. cette ré-édition vaut en particulier pour une redistribution des vingt et une pièces du recueil qui fait habilement alterner pavanes et gaillardes.
Il en résulte une euphonie valorisante et toujours en phase avec l'esprit profond de ce sanctuaire de l'ineffable, à l'enseigne du fameux Semper Dowland, semper dolens, immergé dans une mélancolie fondamentale. Une fois encore, la magie Savall opère. Une magie en tenue austère - c'est d'ailleurs sous cet habit que Hespèrion est le plus grand - qui transcende pavanes et gaillardes sur des tempos très retenus, générateurs d'un climat d'envoûtement où la touche sensuelle rejoint le questionnement de l'âme. Fait de dynamisme sublimé et de rêve, cet album reste un événement insigne dans l'aventure musicale entre Renaissance et baroque.
 
Diapason- 618
(11/2013)

Abonnement
Subscription

Analyste: Gaëtan Naulleau

- "On retrouve l'album de consort le plus célèbre de Savall, le "Lacrhimae or Seaven Teares" de John Dowland. On peut imaginer de toutes autres approches de ces polyphonies - moins mystiques, plus transparentes, plus contrastées au fil des pavanes, gaillardes et autres allemandes -, mais on se laisse vite enivrer par la volupté de ces larmes aux douceurs de miel.
 


12:1 (09-10/1988)

Subscription
Abonnement


Reviewer: J.F. Weber

This masterly collection of 21 pieces for consort of viols with lute, reworked from earlier songs and lute solos, takes its name from the first seven of the group, all based on the lute song, "Flow, my teares," which originated from an earlier lute solo, the Lachrimae Pavan. If this sounds like a lot of mourning, it's typical of the composer, whose self-portrait, as it were, can be found in the most elaborate of these pieces, titled "Semper Dowland semper dolens" ("ever Dowland, ever sad"), but it's quite typical of the whole era.

In this recording, the fifth of the whole set (preceded by Thurston Dart, August Wenzinger, Anthony Rooley, and Jakob Lindberg), the possible monotony of the seven successive treatments of the Lachrimae theme are avoided by alternating them, as Dart did, with the miscellaneous pieces (with CD you can still play them in any order you wish). This may be the most subtle and restrained performance of these pieces yet offered, and certainly the slowest. I find it ravishing.

The sound demonstrates that Astrée's latest techniques benefit from the same skill this label has always possessed. The notes are excellent, and each piece is tracked. Exquisite, highly recommended, not to be missed. (Sigh!)

Classica # 160
(03/2014)

Abonnement
Subscription

Analyste: Pierre Doridot

"Jordi Savall a fait remasteriser avec soin les Lachrimae de John Dowland interprétées par son ensemble Hespèrion XX en 1987. Idéal pour se plonger dans la beauté sans pareille de ces 21 pièces pour quatre violes et luth exprimant la résignation et la mélancolie qui envahirent le compositeur au soir de sa vie".
 
Autres références disponibles via la base de données de Todd McComb/ Other available references  via Todd McComb's database:
(Site: http://www.medieval.org)
Re: Astrée 8701

Autres sections d'intérêt sur ce site:

Other topics of interest on this site:

Harmonia Mundi / Gold - Appréciations

Goldberg Magazine - 1998-2008 - Les 50 meilleurs cd de la décennie

Harmonia Mundi / Gold - The critics' point of view

Goldberg Magazine - 1998-2008 - The 50 best cds of    the decade



Dernière mise à jour de cette fiche:
2021-01-07



This page was updated on:

01/07/21

  

 

To order / Pour commander
Alia Vox AV9901
Code-barres/Barcode: 7619986399010
 

Sélectionnez votre pays et votre devise en accédant
à Presto Classical
(Bouton en haut à droite)

Livraison mondiale



 

Choose your country and curency when reaching
Presto Classical
(Upper right corner)

Worldwide delivery

 

 Puchasing CDs through either one of the above vendors helps support the continued existence of this site. Yes, we do get a small referral fee for every puchase made, including third party sellers. However, you must initiate your purchase from this site.
Thank you for your support.


Tout achat via l'un ou l'autre des fournisseurs proposés ci-haut contribue à défrayer les coûts d'exploitation de ce site. Chaque commande génère une légère redevance qui nous est versée, et ce pour tout type de transaction, en autant qu'elle soit initiée à partir de ce site.
Merci de votre encouragement.

La viole de gambe
Parutions récentes

Viola da gamba
Recent releases