MINISTRILES REALES
Ménestrels Royaux - Royal Minstrels
   Musique instrumentale aux Siècles d'Or (1450-1690)
Instrumental music of the Golden Age (1450-1690)
 
 


Alia Vox SACD 9864 (A + B )

Description

Artistes / Performers :
Jordi Savall
Hespèrion XX et XXI



Lieu d'enregistrement / Recording site: Collégiale du Château de Cardona (Catalogne / Catalunya)

Dates d'enregistrement:  
de 1987 à 2004
Recording datesfrom 1987 to 2004

Durée totale / Total time: 

 
 

 

 
Les anges musiciens
Gaudenzio Ferrari (ca. 1475-1546)

(Santa Maria dei Miracoli, Saronno, Italie)

   

Appréciation (s) / Review(s)

 


# 568 (04/2009)

American Record Guide
(07-08/2009)
See below


33:1 (Sept/Oct 2009)
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Opus Haute Définition
 


David Hurwitz


Ménestrel


Minstrel


Extrait du livret / From the liner notes

MÉNESTRELS ROYAUX.

Naissance et développement de l’ensemble instrumental renaissant et pré-baroque aux Siècles d’Or.


"Nombre de ces œuvres ont servi d’interludes instrumentaux à nos enregistrements de musique vocale des Siècles d’Or, spécialement à ceux consacrés aux principaux chansonniers : Colombina, Juan del Enzina, Palacio, Calabria, Medinaceli, Sablonara. Dans cette nouvelle proposition de programme, nous pouvons les entendre réunis pour la première fois pour former un « corpus » indépendant. Dans ce « corpus », les pièces sont sélectionnées et regroupées en fonction d’un concept musical contrasté et en même temps respectueux de l’espace musical de chaque œuvre et sont de préférence dans un ordre chronologique. De cette façon, on peut souligner davantage l’originalité, la beauté et la grande variété de formes et de styles d’un répertoire qui, outre son importance propre en tant que tel, représente aussi la naissance et le splendide épanouissement d’un art nouveau, celui de las músicas para tañer. Il s’agit d’un art qui sera le fondement sur lequel se développeront aux XVIIe et XVIIIe siècles tout le riche répertoire de musique de chambre et celui de l’ensemble orchestral."


JORDI SAVALL
Paris/Séoul, décembre 2008



~~~~

ROYAL MINSTRELS

Birth and development of the Renaissance and pre-Baroque instrumental ensemble of the Golden Age.

"
Many of these works have featured as instrumental interludes in our recordings of Golden Age vocal music, and particularly in our albums devoted to the principal songbooks: Colombina, Juan del Enzina, Palacio, Calabria, Medinaceli and Sablonara. In this new programme on the repertory of the MINISTRILES REALES, they are heard together for the first time, thus forming an independent corpus, one in which the pieces are selected and grouped according to a contrasted musical concept respecting the musical space of each work, and ordered according to mainly chronological criteria. This approach serves further to highlight the originality, beauty and great variety of forms and styles of a repertory which is not only important in its own right, but also because it signals the birth and glorious development of a new art, that of las músicas para tañer (music to be played), an art which was to lay the foundations for the development throughout the 17th and 18th centuries of the extraordinarily rich instrumental chamber music and orchestral repertory.

JORDI SAVALL
Paris/Seoul, December, 2008



 

 
Diapason- 568 (04/2009)


Appréciation 



Evaluation

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Analyste: Roger Tellart
Les avocats du siècle d'or

Jordi Savali évoque en un             double album comme toujours élégant, cette fois puisé dans des gravures anciennes (de 1978 à 2004), le riche répertoire des ministriles, ces instrumentistes associés aux fêtes royales dès le XIVe siècle et sa cour catalano-aragonaise. Destinée à la chambre des princes autant qu'à l'accompagnement des chantres de la chapelle, cette production culmine au temps de la Renaissance et au début du XVIIe siècle en une manière d'apothéose qui favorise l'émergence de formes nouvelles, à partir des modèles connus dans le chant (le madrigal) ou la danse.


Le premier disque sert d'écrin aux« hauts» instruments (à vent), le second aux « bas » (violes et cordes), ce qui nous vaut un bienheureux voyage dans la mémoire, quand Roberto Gini, Ton Koopman, Christophe Coin, Bruce Dickey,Hopkinson Smith, Paolo Pandolfo ou Gabriel Garrido entre autres, rejoignent le cortège d'Hesperion. Relever les temps forts de cette excursion où l'on chercherait en vain la moindre faute de goût et de style, tournerait vite à l’invention. Bornons-nous à constater que dans les grandes et choses (La Batalla imperial de Cabanilles face par exemple à la précieuse Romanesca de Diego Ortiz), l'ingénieux hidalago fait du neuf et du poétique avec de l'ancien.       
  

 

American Record Guide
(07-08/2009) 


 



 

Reviewer: Peter Loewen

This re-release is of recordings made by Hesperion XX and XXI from 1978 to 2004. (The ensemble apparently changed its name in 2000 to be "current".) It commemorates the lives and music of the great minstrels from the past. The notes by Josep Maria Gregori I Cifré vividly conjure for us the life of instrumentalists at court and abroad in places like Flanders and France, where they flocked in the Middle Ages and Renaissance to study, perform, and purchase instruments. We hear about the great variety of instruments, the sorts of ensembles where they played, and the development of a sophisticated culture of music making that found innovation in variations on dance forms and songs. 

On the acclaimed recordings where these works originally appeared, instrumental works were nestled among vocal ones. So we hear them here extracted from their original contexts. The compiled music is largely of Spanish and Flemish origin, dating from the Renaissance and early baroque. Disc 1 includes villancicos and dances, while fantasias, differencias, and batallas appear on the other disc. I like the way the producers have alternated string ensembles with winds. They seem also to have been interested in juxtaposing vigorous hautes dances with the more meditative basses dances and courtly villancicos, For example, we hear the gentle anonymous villancico 'Estas Noches a Tan Largas' after the rousing 'Danza Alta' of Francisco de la Torre. 

Hearing this rich collection of instrumental music reminds me how much I have enjoyed listening to this group over the years. When the ensemble of Montserrat Figueras, Hopkinson Smith, Lorenzo, Alpert, and Jordi Savall first emerged in 1974, from their training with Ars Musicae and the Schola Cantorum Basiliensis, they were considered innovators. Their pioneering exploration of music composed en the Iberian Peninsula set a high standard for early music performance practice.




33:1 (Sept/Oct 2009)

Appréciation 
~~~~~
Evaluation

Abonnement
Subscription

Analyste: 
Résumé ou abrégé: 
Reviewer: J.F.Weber

This is the fourth release on this label in the “Musicas Reales” series but the first one to be compiled from previous releases. The instrumental selections have been drawn in most cases from vocal programs where they served as interludes. The arrangement is chronological from 1450 to 1530 on the first disc and 1530 to 1690 on the second. The “royal minstrels” of the title, a term that arose in Aragon early in the 14th century, were instrumentalists who served at the royal courts on the Iberian Peninsula. The original recordings go back as far as 1978, but the Super Audio engineering of the originals makes the entire program sound superb. Unlike some compilations on this label, the original issues are not identified.

In addition to original instrumental music, many of these selections are arrangements of chansons, motets, and villancicos. Savall and his players, among them Andrew Lawrence-King and Ton Koopman, have made this music their own. The notes in the lavish 92-page booklet are informative. Since hardly any of this material originally appeared in Super Audio, the new transfers have that much more realism, the players spread out effectively. This generous package may appeal especially to collectors who prefer instrumental music.

 
 

Autres références disponibles via la base de données de Todd McComb:
(Site: http://www.medieval.org)

Other available references  via
Todd McComb's date base:
(Site: http://www.medieval.org)
 
 

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Date de création de cette fiche: 26/12/2020
Dernière mise à jour de cette fiche:
28-janv.-2022


 

 
 



This page was first published on:
26/12/2020
This page was updated on:

01/28/22

 
 

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